Stort engagemang och intresse bland deltagarna – tack alla ni som kom!
Anna Wiberg, programchef på BioInnovation minglar och pratar om bioekonomi
Ann-Britt Edfast, ny FoU-chef för Sveaskog
Carina Håkansson, vd på Skogsindustrierna, blir glad när hon ser företagets före detta kommunikationschef Åsa Bihl
Maria Gustafsson på SIS arbetar med standardisering och LCA och fick under dagen veta var branschen är på väg
Ola Schultz-Eklund från Holmen pratar viktiga områden för utveckling med Jan Winzell från Sveaskog
Peter Åslund representerade Innovationsmyndigheten Vinnova
Carina Håkansson och Torgny Persson hälsar Henrik Sjölund, vd och koncernchef på Holmen välkommen
Catrin Gustafsson, chef för innovationer och nya affärer på Södra
Per Andersson, platschef på Derome, talade om hur vi smartare kan ta tillvara på råvaror
Magnus Edin, vd på Sunpine, talade om tallolja som en del av framtidens hållbara bränslen
Charlotte Bengtsson på Skogforsk talade om digitaliseringen som möjliggörare för hållbar utveckling
Karl Henrik Sundström, vd och koncernchef Stora Enso, och Mikael Hannus, innovationschef Stora Enso
Karl Henrik Sundström, vd och koncernchef på Stora Enso, talade om hur allt vi idag gör från fossila bränslen i framtiden kan göras av skogsråvara
Genom innovation och materialforskning ökar konkurrenskraften, nya miljövänliga produkter skapas, och vi attraherar nya talanger till skogsnäringen, sa Magnus Wikström, teknisk direktör på BillerudKorsnäs.
Ola Schultz-Eklund, teknisk direktör Holmen, berättade att de har gjort Iphone-kartonger i tolv år
Per Embertsén, R&D Manager SCA, berättade att de nu kan tillverka wellpapp i runda former
På främre raden syntes Magnus Wikström, teknisk direktör BillerudKorsnäs och Jan Winzell, chef affärsutveckling och innovation på Sveaskog
Magnus Wikström, teknisk direktör på BillerudKorsnäs
Torgny Persson, forsknings- och innovationsdirektör på Skogsindustrierna, minglade med gästerna
Charles Brand på Tetra Pak lyfte fram vikten av återvinning och berättade om företagets spännande resa
Sandra Frank, marknadschef på Folkhem, berättade om de positiva effekterna av deras val att bara bygga hus av trä
Daniel Söderberg från Treesearch berättade om forskningsplattformens spännande utveckling och om vikten av samverkan
Den 10 januari 2018 lanserades Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0 och ca 200 personer från industri, akademi, forskning, stiftelser och politik samlades på IVA konferenscenter i Stockholm.
Det imponerande programmet innehöll 20 starka namn inom branschen. De gemensamma målen är:
öka tillväxten i hållbart brukade skogar,
stärka konkurrenskraften,
utveckla nya biobaserade produkter, samt att
öka det industriella träbyggandet.
Tillsammans ska dessa satsningar leda övergången till ett fossilfritt samhälle, men dubblerade investeringar i forskning krävs och ökat samarbete inom branschen är nödvändigt.
Skogsnäringens forskningsagenda är en sammanställning av skogsnäringens gemensamma forsknings- och utvecklingsbehov. Agendan är framtagen av skogsnäringen och forskarsamhället. Totalt har ett hundratal personer bidragit aktivt genom workshops, referensgrupper och enkäter.
Se fler bilder och läs pressmeddelandet från dagen här.
Läs och beställ Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0 här.
Vi använder cookies på vår webbplats för ökad prestanda och användarupplevelse. Genom att klicka på “Jag godkänner” accepterar du alla våra cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du ändra dem genom att klicka på “Anpassa”.
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik och analys
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
Cookies för marknadsföring
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.