Skogsindustriernas yttrande över revidering av Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter HVFMS 2013:19 om klassificering och miljökvalitetsnormer avseende ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
Sammanfattning
Skogsindustrierna välkomnar att föreskrifterna ses över men konstaterar att nu presenterade förslag avseende bedömningsgrunderna inte medför några väsentliga förbättringar för skogsindustriella recipienter.
Skogsindustrierna anser att för att ett ämne ska regleras som SFÄ ska det ha ett brett användningsområde och utgöra risk för vattenmiljön i flertalet av landets vattenförekomster.
Skogsindustrierna avstyrker förslagen att införa sulfat och nitrat som SFÄ. Tillförsel av dessa ämnen bör istället regleras, där så är motiverat, genom tillståndsförfarandet eller lokala bedömningsgrunder.
Skogsindustrierna anser att ytterligare förändringar av de ekologiska bedömningsgrunderna måste göras för att korrekt statusklassning av skogsindustrirecipienter ska kunna göras. Detta är nödvändigt mot bakgrund av kommande lagändringar med skärpt tillämpning av "icke försämringsförbudet".
Skogsindustrierna föreslår att den aviserade större strategiska översynen resulterar i ett system som vid behov kan anpassas till den aktuella vattenförekomstens karaktär och är gärna delaktiga i en sådan process. Skogsindustrierna anser också att det borde finnas mycket att vinna om Sverige och Finland har liknande system.
Vi använder cookies på vår webbplats för ökad prestanda och användarupplevelse. Genom att klicka på “Jag godkänner” accepterar du alla våra cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du ändra dem genom att klicka på “Anpassa”.
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik och analys
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
Cookies för marknadsföring
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.