Skogsindustrierna har gett regeringen sin syn på EU-kommissionens förslag till nytt Förnybartdirektiv

Foto: Skogsindustrierna Flis liggande

Svensk skogsindustri är redan idag en stor aktör inom förnybar energi och berörs av i princip alla delar i EU-kommissionens förslag till nytt Förnybartdirektiv. En balanserad politik för ökad användning av förnybar energi kan bidra till skogsindustrins konkurrenskraft och därmed också till att ge vår industri realistiska möjligheter att driva tillväxt i världens bioekonomi.

Regeringen måste i förhandling och utformning av direktivet säkerställa följande grundläggande principer:

• Att kostnadseffektivitet, flexibilitet och konkurrenskraft för industrin är i fokus
  • Att detaljeringsnivå och komplexitetsgrad hålls nere
  • Att förnybara alternativ gynnas på bekostnad av de fossila
  • Att skogspolitik fortsatt fullt ut är medlemsstaternas kompetens

Ökad mobilisering av biomassa är troligen ett måste för att EU28 ska nå 2030-målet om förnybar energi. Våra medlemmar producerar förnybara material och produkter, som kan ersätta fossila alternativ.

Produkter baserade på träråvara binder samtidigt kol och är ett kollager under hela sin livslängd. När materialet återanvänts och återvunnits och inte längre fyller en funktion som material kan det energiåtervinnas, och därmed ersätta fossilt bränsle.

Vid ökad produktion av produkter kommer också genomflödet av biomassa i våra värdekedjor att öka. Det blir då mer restprodukter från skog och industri tillgängliga för energi.

- Förnybar energi ska vara hållbar. Men kraven på redovisning får inte gå så långt att det istället blir fossila alternativ som gynnas, säger Helena Sjögren, ansvarig bioenergi på Skogsindustrierna.

Förnybartdirektivet innehåller många områden som är viktiga för vår industri. Ett av dessa är stödsystem för förnybar el.

- Det är bra att kommissionen föreslår att Stödsystem för förnybar el ska vara marknadsbaserat, teknikneutralt och förutsägbart men vi behöver ytterligare analysera vad det kan innebära att medlemsstaterna ska öppna upp sina stödsystem för investeringar i andra länder, säger Anna Holmberg energidirektör på Skogsindustrierna