Skogsindustrierna berörs i hög grad av förslagen i remitterat betänkande I vått och torrt. Skogsindustriella verksamheter är beroende av säker tillgång på elenergi. Verksamheterna är likaså beroende av tillgången på vatten och avleder stora mängder ytvatten från vattendragen in i fabrikerna. Efter nyttjandet renas vattnet och återförs till vattendragen. Markavvattning tillämpas inom skogsbruket för att förbättra förutsättningarna för skogens tillväxt.
Skogsindustrierna har i remissyttrande över delbetänkandet SOU 2013:69 starkt invänt mot nyprövning av vattenverksamheter och välkomnar därmed förslaget i slutbetänkandet om omprövning av verksamheterna. Det är emellertid oklart hur förslagen i slutbetänkandet förhåller sig till delbetänkandet.
Sammanfattning
Skogsindustrierna anser att:
- tillståndsplikten för vattenverksamhet inte ska utformas som en lista över tillstånds- och anmälningspliktiga åtgärdet. Det räcker att ange vad som är anmälningspliktigt samt att inkludera anmälan av ändring av befintliga vattenverksamheter
- det är rimligt att skilja prövningen av civilrättsliga frågor från tillstånds-prövningen förutsatt att utredningens tidigare förslag om nyprövning inte kommer till genomförande
- möjligheten att få rättegångskostnader täckta i stämningsmål bör vara mer generös
- föreslagen ändring av 16:7 MB inte bör genomföras
- systemet med bygde- och fiskeavgifter bör vara kvar eller reformeras
- förslagen avseende underhållsansvar och avskaffande av lagligförklaring tillstyrks
- omprövning av vattenverksamheter är ett mer realistiskt alternativ än nyprövning, en samrådsskyldighet för sökanden bör dock införas för att tydliggöra vad omprövningen ska avse
- samråd bör ske innan ramen för omprövningen fastställs
- att MB 24:5 femte stycket kvarstår tillstyrks
- ersättningsregeln i MB 31:20 är välmotiverad och bör fortsätta att gälla för vattenverksamhet
- omfattande ändringar i regelverket om markavvattning förutsätter att en fullständig utredning genomförs
- processuell rådighet för vattenverksamhet kan utgå men det är viktigt att rätten att behålla faktisk rådighet över hela fallhöjden säkerställs
- underhållsansvar för en vattenverksamhet bör endast kunna åläggas fastighetsägaren om det inte finns någon annan ansvarig