Yttrande över Trafikverkets förslag till Nationell plan 2018-2029

Skogsindustrierna har beretts möjlighet att yttra sig över Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen och lämnar härmed följande synpunkter. Skogsindustrierna instämmer också i Näringslivets Transportråds remissyttrande.

Sammanfattning

Skogsindustrierna ser i huvudsak positivt på Trafikverkets förslag till nationell plan och önskar utveckla den med några förslag som bidrar till att utveckla Sverige till ett fossilfritt välfärdsland och samtidigt håller ihop stad och land.

  • Trafikverkets förslag bra och välavvägt, givet de satta ramarna
  • Planförslaget innehåller många för industrin viktiga åtgärder
  • Fyrstegsprincipen används på ett positivt i förslaget till plan och ger effektiva åtgärder
  • För att utveckla visionen om ett fossilfritt välfärdsland förslås några kompletteringar
    • Utsläpp från byggande av infrastruktur kan sänkas med broar i trä
    • Snabbare utveckling av BK4 (från BK1) på hela det statliga vägnätet innan 2029
    • Byt anslagspost för BK4 från vidmakthållande till utveckling av transportsystemet
    • Höj bärighetsanslaget för att hindra att stad och land glider isär ytterligare
    • Bärighetsanslaget ska inte användas för att utveckla transportsystemet med BK4
    • Underhållet på järnvägen behöver öka ytterligare, för ökad tillförlitlighet och robusthet
    • Underhållsskulden på järnväg kommer öka till 2029 om inte anlaget utökas
    • Tyngre och längre tåg kan utvecklas ytterligare med internationell dialog
    • Överväg elektrifiering av kvarvarande icke-elektrifierat järnvägsnät
    • Planen behöver kompletteras med investeringar i nya isbrytare från 2022 och framåt
    • Höghastighetstågen tränger ut andra mer angelägna järnvägsprojekt ur planen
    • Höghastighetstågen skapar få nyttor för godstrafiken och byggandet bör avvaktas

Se även sammanställningen i slutet av yttrandet med Fyrstegsprincipen som utgångspunkt.