Remissyttrande över Sjöfartsverkets förslag till ändring av tidigare remitterat förslag av föreskrifter om farledsavgift, dnr 17-02807

Näringslivets Transportråd, Innovations- och kemiindustrierna (IKEM), Jernkontoret,
Skogsindustrierna och SveMin, har fått Sjöfartsverkets förslag till ändring av tidigare remitterat förslag av föreskrifter om farledsavgift på remiss.

Sammanfattning

Vi framför gemensamt följande angående den föreslagna höjningen av farledsavgiften med nio procent och införandet av en ny avgiftsmodell för farleds- och lotsavgifter:

  • Öka industrins konkurrenskraft genom att öka anslagsfinansieringen av Sjöfartsverket så att de fasta kostnaderna (cirka 90 procent av totala kostnaderna) på sikt kan täckas.
  • Vi avstyrker införandet av den nya avgiftsmodellen och föreslår att den gamla avgiftsmodellen används även under 2018.
  • Vi avstyrker förslaget om höjning av farledsavgiften, eftersom det tillsammans med redan genomförda avgiftshöjningar skulle ytterligare öka kostnadsbördan för varuägarna. Svaveldirektivet har redan lett till en negativ påverkan av konkurrenskraften.
  • Vi föreslår vidare att ett moratorium införs på höjda farleds- och lotsavgifter i avvaktan på att regeringen tar ställning till Trafikanalys slutredovisning av regeringsuppdraget om att ta fram ett kunskapsunderlag om skatter och avgifter inom transportområdet (N2017/04373/TS). 2 (6)
  • Vi är kritiska till att Sjöfartsverket väljer att gå vidare med det föreslagna systemet till miljöstyrning trots omfattande kritik från flera remissinstanser och Trafikanalys. För-slaget ger enligt kritiken inte förutsättningar för att åstadkomma en bättre miljö- och klimatnytta. Konsekvensanalysen av det remitterade förslaget är bristfällig och därför otillräcklig som grund för ett beslut i frågan.
  • Det remitterade förslaget om höjd farledsavgift 2018, tidigare aviserad höjd lotsavgift 2018,  indexreglering av farledsavgiften och tidigare genomförda avgiftshöjningar går inte ihop med de politiska ambitionerna om ökad överflyttning av långväga gods från väg till sjöfart. Avgifterna har höjts ett flertal gånger under de senaste åren.
  • Det krävs positiva ekonomiska incitament för att få varuägare att i större utsträckning välja sjöfrakt framför landtransport.