Gemensamt remissyttrande över förslag till nya föreskrifter om farleds- och lotsavgifter

Sjöfartsverket vill höja farledsavgifterna för 2017. Skogsindustrierna avstyrker förslaget och menar att ständiga kostnadsökningar för sjöfarten inte bidrar till att flytta över gods från väg till sjö.

I samband med att regeringen presenterade budgetpropositionen för 2017 stod det klart att de tillfälliga anslag som Sjöfartsverket erhållit för åren 2014-2016 upphör. En konsekvens av det är en höjning av farleds- och lotsavgifterna med åtta respektive fem procent. Avgiftshöjningarna behövs enligt Sjöfartsverket för att säkerställa en långsiktigt hållbar verksamhet. Sjöfartsverket har också meddelat att avgifterna framöver ska indexjusteras årligen.

Näringslivets Transportråd, Jernkontoret, Skogsindustrierna, SveMin och Innovations- och kemiindustrierna IKEM har nu lämnat ett gemensamt remissyttrande till Sjöfartsverket över verkets förslag till nya föreskrifter om farleds- och lotsavgifter.

Näringslivets Transportråd, Jernkontoret, Skogsindustrierna, SveMin och IKEM har framfört sammanfattningsvis följande:

  • Ökad anslagsfinansiering av Sjöfartsverket skulle förstärka Sveriges konkurrenskraft.
  • Isbrytningen ska likställas med vinterväghållning på väg och järnväg och finansieras över statsbudgeten.
  • Vi motsätter oss att Sjöfartsverkets pensionsskuld ska vältras över på varuägarna.
  • Vi avstyrker förslaget om höjning av farleds- och lotsavgifter, eftersom dessa skulle ytterligare öka kostnadsbördan för varuägarna. Svaveldirektivet har redan lett till en negativ påverkan av konkurrenskraften.
  • Konsekvensutredningen av förslaget är obefintlig och således utelämnas exempelvis effekterna för varuägarna.
  • Det remitterade förslaget om höjda farleds- och lotsavgifter och en årlig indexering av farledsavgifterna går inte ihop med de politiska ambitionerna om ökad överflyttning av långväga gods från väg till sjöfart.