London Fashion Week med viskos i fokus

Challenge the Fabric vid London Fashion Week

Så här såg det ut under London Fashion Week och tävlingen Challenge the Fabric. Modestudenter från designskolor över hela världen bjöds in för att designa viskosplagg. Tanken var att öka medvetenheten om att viskos är ett biomaterial. Modellen till vänster bär kläder skapade av Anna Bernal och modellen till höger kläder skapade av segraren i Challenge the Fabric: Brandon Wen. 

Modeföretagens ökade intresse för viskos möts upp av textilföretagen. Under modeveckan London Fashion Week september 2018 sattes fokus på viskos genom designtävlingen Challenge the Fabric som genomfördes för första gången. Iniativtagare var Ekman & Co och partnerna var Södra, Altri, Arauco och Sanyou Group.

Modestudenter från tio utvalda designskolor från runt om i världen bjöds in för att designa ett antal viskosplagg vardera. Vinnaren korades av en jury som bestod av sju starka internationella profiler i modeindustrin. Läs mer om tävlingen och vinnaren på Swedish Fashion Councils webbplats

– Det är en designtävling som sätter materialet viskos i fokus för att öka medvetenheten om viskos generellt, men även för att upplysa konsumenten om att viskos är ett biomaterial. Det säger Nina Elmersson, Vice President Strategy and Projects på Ekman & Co, en av världens äldsta och största handelshus inom skogsproduktion och initiativtagare till tävlingen. Partner till Ekman & Co i det här projektet är Södra, Altri, Arauco och Sanyou Group.

Vill öka kunskapen om hållbara material

– Fortfarande är det få personer som vet att viskos kommer från skogen. Flertalet tror att det är som polyester, gjort av olja. Vi vill visa återförsäljare och konsumenter hur man kan arbeta med viskos, och visa att det är ett hållbart material. Vi vill skapa en diskussion om textilen som sådan och lyfta intresset för den.

Viskos, lyocell och modal

Ekman & Co har sett efterfrågan öka under flera år.

– Efterfrågan varierar något med tillgången på bomull, men vi märker att allt fler modeföretag använder viskos, säger Nina Elmersson.

Lyocell är ett annat cellulosabaserat material som syns allt mer i butikerna. Materialet framställs i en svavelfri process där återvinningen av kemikalier är hög och energiförbrukningen lägre än vid traditionell viskosproduktion. Lyocell marknadsförs ofta under varumärket Tencel.

Ett tredje material är modal. Det tillverkas på ungefär samma sätt som viskos och har liknande egenskaper, men fibrerna är starkare i vått tillstånd. Dessutom tillverkas modal alltid av bokträ.

– Som konsument kan du titta på tvättlappen vad det är för material. Det finns många fina naturmaterial att välja bland som bomull, siden, viskos och ull, tipsar Cecilia Tall. Är det många olika material i plagget kanske man kan tänka en extra gång, för då är det nämligen jättesvårt att återvinna.