Brittiska matvarukedjan som ska vara plastfria till 2023

Ian Schofield, förpackningsche på matvarukedjan Iceland food


Namn:
Ian Schofield.

Gör: Förpackningschef på brittiska matkedjan Iceland Foods.

Fokus just nu: Leder förändringsarbetet med att byta ut alla plastförpackningar.

Foto: Drew Forsyth

Iceland Foods är en brittisk matvarukedja med fokus på frysta produkter. Företaget omsätter tre miljarder pund om året. Företaget fick rejält med uppmärksamhet när de i januari 2018 berättade att de ska vara plastfria redan år 2023.

För två år sedan bestämde ni er för att byta ut alla plastförpackningar mot kartong. Varför?

– Sonen till grundaren och vd:n av Iceland Foods är surfare och berättade att han var omgiven av plast varenda gång han gav sig ut för att surfa. Vi såg BBC:s serie "Blue Planet" och insåg allvaret med plastproblemet. Samtidigt skulle vi lansera en serie barnprodukter och det kändes helt vansinnigt att förpacka dem i plast. Allt det där hände samtidigt och vi insåg att vi måste göra något, vi ville ta ställning. Vi råkade vara först bland matkedjorna.

Ni lusläste olika rapporter för att komma fram till en bra metodik, berätta!

– Den största var rapporten om cirkulär ekonomi som tagits fram av Ellen MacArthur Foundation. Vi kom fram till att den inte gick tillräckligt långt eftersom den drar slutsatsen att plasten är acceptabel om den kan återvinnas. Men det kan den tyvärr inte i dagsläget.

Var det inte svårt att vända ett stort företag?

– I relation till de stora snabbköpen är vi relativt små. Det innebär att vi kan vända på saker snabbt. Vi är som en racerbåt. Inte en supertanker som Sainsbury's och Tesco. Och vi är kända för att fatta snabba beslut. Vi fick med alla inköpare på tåget och hela företaget engagerades.

 

"Vi är kända för att fatta snabba beslut"

Ian Schofield, förpackningschef Islandic Foods

Vad är den största utmaningen?

– Att vi inte kan ta mer betalt. Även om det har gjorts undersökningar där folk säger sig vara villiga att betala mer för hållbarhet så agerar de inte så. En annan utmaning är att hitta alternativa material.

Ni samlar in era gamla plastförpackningar i utbyte mot pengar – berätta!

– Vi har installerat maskiner i flera av våra butiker där kunderna kan lämna in sina plastförpackningar i utbyte mot pengar eller kuponger. Vi ser sedan till att de återvinns.

Hur ser förpackningens framtid ut?

– Den ser ljus ut! Visst innebär det vissa kompromisser när man ersätter plast med fiberprodukter – kanske kommer vi inte ha lika lång livslängd på alla produkter på hyllorna. Däremot kan vi säkerställa att våra produkter är säkert förpackade. Snart kommer all plast försvinna från våra matbutiker, det är jag säker på!