Skogsindustrierna i regeringens nya forum för godstransporter

Infrastrukturminister Tomas Eneroth offentliggjorde idag nyheten om vilka ledamöter som ska ingå i regeringens nya forum för godstransporter. Industrin är väl representerade i rådet och en av ledamöterna är Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm.

– Jag är mycket hedrad och ser fram emot möjligheten att lyfta skogsindustrins förutsättningar och behov, som till stor del sammanfaller med alla transportköpares behov, säger Karolina Boholm.

Transporter är viktiga för samhället och en förutsättning för handel. Samtidigt orsakar transporter en rad samhällsekonomiska kostnader till följd av utsläpp och buller. Därför beslutade regeringen den 28 juni om Sveriges första sammanhållna strategi för godstransporter.

– Nu är det upp till bevis för regeringen, både denna och kommande, att genomföra alla åtgärder i strategin. Både myndigheter och departement behöver ha högt tempo i implementeringen för att se till att Sverige värnar konkurrenskraft och klimatmål samtidigt.

Att inrätta ett godstransportråd var en av åtgärderna i Godstransportstrategin. Stora delar av strategin är sådant som inte skiljer sig partipolitiskt, varför Skogsindustrierna förutsätter att kommande regeringskonstellationer arbetar vidare i strategins riktning.

– Strategin, och det Nationella Godstransportrådet, är tänkt att utgöra en plattform för fortsatt arbete för att utveckla godstransporterna och det hoppas jag gäller oberoende av vilken regering som styr Sverige, säger Karolina Boholm.

Industrins vision för godstransporter är ett effektivt och klimatsmart logistiksystem som främjar konkurrenskraft, handel och sysselsättning i hela landet. Industrin önskar se en politik som fokuserar på att effektivisera transporterna och skapa incitament för innovation för minskad klimatbelastning.

– Sveriges sektorsmål om att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till 2030 är ett viktigt och mycket ambitiöst mål. Ska Sverige klara av att göra den omställningen och samtidigt behålla industrins konkurrenskraft måste flera av åtgärderna i strategin genomföras omgående. Men att införa en vägslitageskatt motsätter vi oss. Istället föreslår vi att regeringen gör en översyn av alla vägsektorns skatter, avslutar Karolina Boholm.