Infrastrukturministern ger Trafikverket fritt mandat om BK4

Foto: Skogsindustrierna Lastbil 74 ton

Infrastrukturminister Anna Johansson har gett Trafikverket fritt mandat att upplåta vägnät för 74-tons lastbilar med vägens bärighet som enda avgörande kriterium. Det framgår av ett officiellt svar från ministern till riksdagen.

Riksdagen har röstat igenom regeringens förslag om att införa en ny bärighetsklass för vägar där fordon upp till 74 ton kan köra. Samtidigt tog riksdagen även tydligt ställning för att det bara är vägens bärighet som ska avgöra om de tyngre lastbilarna får köra på den. Innan lastbilarna kan börja rulla krävs att Trafikverket klassar vägar till den nya bärighetsklassen som går under namnet BK4.

– Nu har infrastrukturminister Anna Johansson bekräftat att det är Trafikverket som fattar beslut om hur allmänna vägar ska klassificeras i bärighetsklasser. Minister ger alltså Trafikverket fritt mandat att fatta beslut om införandet av BK4, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

I svaret från Anna Johansson står det "Trafikverket ska, vid prövning av vilket vägnät som ska upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton, endast ta hänsyn till vägarnas bärighet." Anna Johansson framhåller även att detaljregler i trafikförordningen (1998:1276) måste komma på plats först innan fordon upp till 74 ton tillåts på vägnätet.

– Jag räknar med att ett vägnät för 74-tons lastbilar kan vara på plats under andra kvartalet 2018, säger Karolina Boholm.

Införandet av 74-tons lastbilar kommer leda till att mer gods kan fraktas med varje körning. Det leder till minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och därmed högre trafiksäkerhet. 74-tons lastbilar är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar och eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar.