Reduktionsplikt kan styra mer kraftfullt än kostnadseffektivt

Foto: Skogsindustrierna Flis liggande

Reduktionsplikt kan bli ett effektivt styrmedel för att öka andelen biodrivmedel. Regeringens förslag ger dock endast konkreta nivåer till och med år 2020. 

– Det är en kort tidshorisont som gör det svårt att bedöma både effekter på investeringar och kommande transportkostnader. I kombination med väntade förändringar av förnybartdirektivet som påverkar hela Europas biodrivmedelsmarknad kan vi vänta oss ökade drivmedelskostnader och det är dåliga nyheter för bioekonomin, säger Helena Sjögren, ansvarig för bioenergi på Skogsindustrierna.

Angående förslaget ILUC (Indirect Land Use Change) menar Skogsindustrierna att klimatnyttan ska vara styrande. Drivmedel ska inte regleras genom listor på råvaror och hur dessa ska användas.

– Marknaden justerar bättre på egen hand vad olika råvaror ska användas till inom en ram som politiken kan sätta. Styrning med listor riskerar att bromsa utveckling av förnybara produkter som i sig kan ha stor klimatnytta även utanför transportsektorn, säger Helena Sjögren.

Sverige har valt en ambitiös klimatpolitik med mål om 70 procentig minskning av utsläppen av koldioxid för inrikes transporter, undantaget flyg. En övergång till en biobaserad ekonomi är en del av lösningen. Samtidigt har vi långa transportavstånd och kommer fortsätta att vara beroende av att transportera stora volymer biomaterial. Skogsindustrierna vill driva tillväxt i världens bioekonomi utan att för den skull öka kostnaderna för transporter.

Det här är en summering av de svar Skogsindustrierna har lämnat på remisserna om reduktionsplikt och ILUC (Indirect Land Use Change).

Båda remissvaren hittar du här nedan.