Lägre utsläpp och bättre trafiksäkerhet med tunga lastbilar

På vilket sätt bidrar tunga lastbilar till bättre miljö och ökad trafiksäkerhet? Varför är fack och näringsliv överens om att tunga lastbilar är bra för Sverige? Läs mer på den nya webbplatsen www.74ton.nu som 20 organisationer står bakom.

Om viktgränsen på lastbilar ökar från dagens tillåtna 64 ton till 74 ton blir det stora fördelar för miljön, konkurrenskraften och trafiksäkerheten. En 74-tons bil kan lasta mer gods, men är inte längre, än vanliga lastbilar.

Finland tillåter tyngre lastbilar sedan nästan två år och i Sverige finns förslag framme. Nu är det hög tid att införa 74 ton även i Sverige. Under våren har regeringen tillsatt ytterligare en utredning om detta. Samtidigt kräver en majoritet i riksdagen snabbare införande av 74 ton.

www.74ton.nu visar vi fördelarna och ger fakta.

Var med i dialogen på #74TON

Medverkande organisationer:

Bil Sweden, Biltrafikens Arbetsgivarförbund, GS, IF Metall, IKEM, Jernkontoret,
Livsmedelsföretagen, LRF, Näringslivets Transportråd, Pappers, SLA, Skogsindustrierna,
Svebio, Svensk Fjärrvärme, Sveriges Hamnar, SveMin, Svensk Handel, Sveriges Åkeriföretag,
TMF, Teknikföretagen.