Digitala pappersförpackningar – finns det?

Från Almedalen:

Uppdraget gällde att förpacka en digital produkt. Resultatet blev stor uppmärksamhet i sociala medier med en räckvidd på 3,6 miljoner klick och även prisat som Månadens content i tidningen Resumé.

Jimmy Nyström, affärsutvecklare på förpackningstillverkaren BillerudKorsnäs, berättade vid Almedalsseminariet Varför ska man förpacka digitala produkter i en kartong om designtävlingen Pack Challenge (#Spice:14), ett samarbete mellan designskolan Berghs i Stockholm och BillerudKorsnäs där konceptet handlade om att ge det digitala varumärke Spotify en fysisk förpackning.

– Att det gav så bra tryck i sociala medier är vi inte så vana vid, men det har ökat kännedomen om oss och gör att vi kan sprida budskapet om hållbara förpackningar och om skogen, kommenterade Jimmy Nyström.

Moderator Lydia Capolicchio frågade en av deltagarna på seminariet, Erik Lindvall, kreativ chef för digital media på designbyrån Guringo, om hur man ska kunna sprida begreppet bioekonomi.

– Skogsindustrin har starka incitament för att förändras. Råvaran är ett levande och förnyelsebart material. Det ska branschen spela på för att nå konsumenterna på ett känsloplan. Bjud in designers tidigt för att hitta mervärden för signalord som exempelvis förnyelsebart.